Bevorderen van zelfstandigheid

Al in de kleuterklas wordt de zelfstandigheid gestimuleerd door middel van taakjes en vanaf de eerste klas met de weektaak. Zo leren ze plannen en evalueren, wat helpt bij de verantwoordelijkheid voor zelfstandig leren. Op die manier worden ze voorbereid op het voortgezet onderwijs.

Het gebouw is zo ontworpen en ingericht dat er fijne, stille plekken (met daglicht) zijn waar leerlingen zelfstandig aan een taak kunnen werken. Dit kunnen de weektaken zijn, maar ook reguliere taken of een extra uitdaging. Het bijzondere van deze plekken is dat ze zich in de gang bevinden in speciaal ontworpen nisjes. En doordat de lokalen 2 deuren hebben, worden de leerlingen die zelfstandig werken niet gestoord door leerlingen die naar het toilet gaan.

Ook leuk om te weten: de school had vroeger een apart gedeelte voor jongens en meisjes. Beide delen van het gebouw waren voorzien van eigen trappenhuizen en vluchttrappenhuizen. Hierdoor zijn er relatief veel vluchtmogelijkheden waardoor de zelfstandige werkplekken de gang kunnen afsluiten zonder dat de veiligheid in het gedrang komt!

Fotografie: Wietse Visser